Jezte zdravě a budete se tak i cítit

30. května 2009 v 18:42 | Capy |  Rady a Tipy
Zapomeň na diety. Poradíme ti, co jíst, abys byla dlouho krásná. Máme pro tebe jednoduchý návod o deseti bodech.
Způsob, jakým se stravuješ, je velmi důležitý k uchování zdraví a mládí tvých buněk. Kdo je jejich nepřítelem? Především volné radikály, sloučeniny kyslíku, které poškozují buněčný aparát. Vznikají pokaždé, je-li organismus napaden - ať už znečištěným ovzduším, viry nebo mikroby, přílišným horkem nebo zimou. Vhodná strava ale může jejich tvorbu omezit a zároveň posílit tvůj imunitní systém. Pokud tě zajímá, z čeho by se měla skládat, inspiruj se.

1/ Zobejte červené ovoce

Červené ovoce je skvělou léčebnou kúrou, a to jak čerstvé, tak zmražené nebo konzervované (ovšem bez přidaného cukru). Obsahuje totiž ty nejmocnější z antioxidantů, které pomáhají předcházet buněčným změnám zapříčiněným věkem.
Nejlepší antioxidační schopnosti přitom mají borůvky, ostružiny, jahody a maliny, těsně za nimi následují švestky, červené hrozny a červená jablka (se slupkou), pomeranče a třešně.
Stejné antioxidanty obsahují i některé druhy zeleniny. Chroupejte proto hlavně kadeřavou kapustu, špenát, brokolici, červenou papriku, lilek nebo rajčata.

2/ Uvařte si čaj

Tento nápoj vás ochrání před obezitou a cukrovkou, které proces stárnutí urychlují. Je bohatý na flavonoidy a polyfenoly (látky patřící mezi antioxidanty), díky čemuž reguluje hladinu inzulinu, napomáhá k lepšímu využití cukru (namísto jeho ukládání) a chrání svalovou tkáň. Studie prokázaly i jeho hydratační a posilující účinky na kožní buňky: toho dosáhnete pitím čtyř až šesti šálků denně. Tyto účinky jsou nejvýraznější u čaje z čerstvě umleté skořice.

3/ Okořeňte si život

Skořice je vhodná nejen k posílení kožních buněk. Studie prokázaly, že gram (asi polovina lžičky) tohoto zázračného koření denně dokáže již po dvaceti dnech snížit hladinu cholesterolu o čtvrtinu. Kromě toho zrychluje metabolismus, a tím odbourávání tuků a cukrů. Odborníci se teď chystají zkoumat i její účinky na kvalitu vlasů. Vedle skořice jsou v současné době pod mikroskopy i hřebíček, bobkový list, šafrán, zázvor nebo česnek, které také mají antioxidační účinky.

4/ Mořské ryby třikrát týdně

Sleď, makrela, sardinka, losos, mořský pstruh, mořský okoun a další mořské ryby obsahují nenasycené mastné kyseliny, z nichž nejznámější jsou omega-3 a 6. Ty mají výrazný vliv na uspořádání kožní rohovité vrstvy. Jakmile tyto kyseliny chybějí, kůže tímto nedostatkem trpí jako první. Pravidelná a častá konzumace ryb navíc logicky vede ke snížení konzumace červeného masa, které je bohaté na tuky a zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév.

5/ Jezte častěji tmavý chléb a ústřice

Tyto dvě potraviny se k sobě navzájem hodí nejen svou chutí, ale i složením - jsou bohaté na zinek a selen, které posilují obranyschopnost buněk. Zinek chrání i nehty a vlasy, selen má navíc zpomaluje oxidaci buněk a pománá vylučování toxinů - škodlivých sloučenin, které vznikají, když se organismus snaží odbourávat léky, nečistoty ze vzduchu nebo tabák.

6/ Dopřejte si jogurty

Teprve nedávno bylo zjištěno, že probiotické kultury obsažené v některých jogurtech pomáhají udržovat střevní mikroflóru, jež nás chrání před nemocemi. Vybírejte si proto takové mléčné výrobky, na jejichž etiketě naleznete zmínku o obsahu L. acidophilus, L. casei, L. rhamnosus…

7/ Pijte litry vody

Voda je doslova základním produktem proti stárnutí. Díky ní totiž fungují ledviny, velký filtr lidského organismu. Denně je třeba vypít nejméně jeden a půl litru vody. A nejméně dva, pokud venkovní teplota sahá k tropické třicítce.

8/ Mlsejte čokoládu

Hořká čokoláda obsahuje antioxidanty a také hořčík. Ten působí proti stresu, a tím nepřímo i proti stárnutí pokožky.

9/ Vařte si obilniny

Obilniny a luštěniny dodávají tělu antioxidační vitaminy B a E, vápník, fosfor a selen. Navíc mají nízký glykemický index, lépe zasytí, a tím bojují proti nadváze, která stárnutí urychluje. Zkuste například oves, proso nebo špaldu. Z těch obvyklejších si pravidelně dopřávejte neloupanou rýži, kuskus a fazole (červené, zelené a bílé).

10/ Vynechte...

Největším nepříte­lem mladého organismu je tabák. Pokud chcete začít bojovat proti stárnutí, přestaňte kouřit. Cigarety jsou nejen zdrojem volných radikálů, ale také ničí zásoby antioxidačních vitaminů B a C. Hned po tabáku škodí nejvíc limonády a džusy s obsahem přidaného cukru. Ty jsou přímo nástroji na chrlení volných radikálů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama